Članica Uprave Fine u podcastu Finfluence na temu "Otkup i servisiranje dugova"
Vinka Ilak, članica Uprave Fine i Sandra Grgorović Hadžija iz Ministarstva financija objasnile su koja potraživanja se mogu otkupiti i postoje li iznimke, je li potrebna suglasnost dužnika te što se dužniku mijenja kod promjene vjerovnika
U trećoj epizodi podcasta Ministarstva financija Finfluence na temu 'Otkup i servisiranje potraživanja', članica Uprave Fine Vinka Ilak i Sandra Grgorović Hadžija iz Ministarstva financija razgovarale su o otkupu dugova i novom Zakonu o načinu, uvjetima i postupku servisiranja kupoprodaje potraživanja. Kako bi se dužnicima što više olakšala promjena u situacijama kada njihov dug otkupi druga tvrtka, s ovim zakonom uvedena su jasna pravila.
Podcast je otvorio brojne teme koje muče građane, uključujući prava dužnika, vrste potraživanja koje se mogu otkupiti te kome se obratiti ako vas novi vjerovnik želi prevariti.
- U pravilu se sva potraživanja mogu otkupiti, no postoji iznimka kada je ugovoreno da se potraživanje ne može otkupiti. No ta klauzula u ugovoru je vrlo rijetka - objasnila je Ilak te naglasila da je među najvažnijim promjenama u Zakonu o serviserima ta da je novi vjerovnik dužan poslati stanje duga na dan otkupa potraživanja. Na taj način je omogućeno dužniku da zna visinu duga u trenutku kada je prodano potraživanje.
Ilak je pojasnila da je otkup potraživanja u pravilu ugovor o cesiji te da suglasnost dužnika nije nužna, odnosno da je ugovor valjan kada ga sklope stari i novi vjerovnik.
Na pitanje što se dužniku mijenja kada se promijeni vlasnik duga, Ilak odgovara:
- Dužniku se ne bi trebalo promijeniti ništa, osim vjerovnika. Dug ostaje isti. Novi vjerovnik može tražiti samo isto ono što je mogao i stari vjerovnik. Nije dopušteno dodavati i izmišljati nove iznose i nove naknade, jer sama činjenica prodaje potraživanja ne smije ni na koji način utjecati na dužnika.
U slučaju da iznos duga ipak bude veći, dužnik može podnijeti prigovor kupcu ili serviseru, a istovremeno i regulatoru HNB-u ili Financijskom inspektoratu, pojasnila je Sandra Grgorović Hadžija.
Sugovornice su istaknule da, prema novom zakonu, novi vjerovnik može kontaktirati dužnika jednom mjesečno, radnim danom između 8 i 20 sati, od ponedjeljka do petka. Izuzev toga, može ga se kontaktirati i češće ako je dužnik izričito pristao ako ga serviser želi obavijestiti o pokretanju ovršnog postupka, u slučaju da odustaje od naplate ili u slučaju pregovaranja s dužnikom o boljim uvjetima samog ugovora. Novi vjerovnik ne smije osobno dolaziti i dočekivati dužnika doma, dolaziti mu na posao, izazivati neugodne situacije, zadržavati u poslovnim prostorijama ili zavaravati telefonskim putem.
Pogledajte cijeli podcast: