Preskoči na glavni sadržaj

SEPA - jedinstveno područje plaćanja u eurima

Single Euro Payments Area (SEPA) je jedinstveno područje plaćanja u eurima koje omogućava izvršavanje i primanje plaćanja u istoj valuti, pod jednakim uvjetima, pravima i obvezama, neovisno o geografskoj lokaciji sudionika transakcije.

SEPA obuhvaća 36 zemalja, uključujući sve članice Europske unije te Irsku, Lihtenštajn, Norvešku, Švicarsku, Veliku Britaniju, Monako, San Marino, Andora i Sveta Stolica (Država Vatikanskog Grada). Glavni je cilj uspostava jedinstvenog sustava platnog prometa koji olakšava transakcije unutar eurozone i drugih europskih zemalja koje prihvaćaju euro.

Uvođenjem SEPA standarda u Hrvatskoj, 5. lipnja 2017. godine, uspostavljena je usluga SEPA izravnog terećenja koja omogućava nacionalna i međunarodna plaćanja, uz inicijaciju transakcije od strane primatelja plaćanja temeljem prethodno dobivene suglasnosti platitelja.

SEPA platni instrumenti

  1. SEPA kreditni transferi (nalozi za plaćanje)
    Obuhvaćaju sva plaćanja koja platitelj inicira na teret svog računa u korist računa primatelja (bezgotovinsko plaćanje, prijenos sredstava s računa platitelja na račun primatelja)
     
  2. SEPA izravno terećenje
    Platna usluga koja omogućuje provođenje terećenja računa platitelja (fizička osoba ili poslovni subjekt), a inicira je primatelj plaćanja (poslovni subjekt) temeljem suglasnosti platitelja

Platitelj je fizička osoba ili poslovni subjekt čiji će račun biti terećen za određeni iznos prema primatelju plaćanja. Primatelj plaćanja je poslovni subjekt koji inicira plaćanje na temelju suglasnosti platitelja. Preduvjet za provođenje usluge SEPA izravnog terećenja je suglasnost koju platitelj daje primatelju plaćanja.

Fina izdaje jedinstveni identifikator primatelja plaćanja, poznat kao Identifikator primatelja (Creditor Identifier - CI), isključivo putem poslovne banke prilikom ugovaranja usluge SEPA izravnog terećenja.

Prednosti SEPA izravnog terećenja

  • Sigurniji i efikasniji način izvršenja platne usluge u prethodno definiranom roku
  • Efikasnije upravljanje likvidnošću i naplatom potraživanja
  • Standardizirani format datoteka za naplatu

Objavljena dokumentacija za SEPA izravna terećenja, kao i dodatne informacije, nalaze se na stranici www.sepa.hr.

Potpisivanje SEPA suglasnosti

Potpisom SEPA Suglasnosti za poslovno izravno terećenje, poslovni subjekt daje suglasnost primatelju sredstava da u njegovu banku pošalje nalog SEPA izravnog terećenja kojim banka tereti transakcijski račun platitelja.

SEPA Identifikator primatelja

SEPA Identifikator primatelja se izdaje u Fini onim poslovnim subjektima koji su primatelji u SEPA izravnom terećenju, a koji će naloge SEPA izravnog terećenja podnositi u banci koja nije u Republici Hrvatskoj. Uz uvjet da im isti nije već izdala neka od banaka u Republici Hrvatskoj. Poslovni subjekt popunjava Zahtjev za izdavanje SEPA Identifikatora primatelja kojeg osoba ovlaštena za zastupanje poslovnog subjekta potpisuje kvalificiranim elektroničkim potpisom korištenjem kvalificiranog certifikata izdanog od strane Fine ili certifikatom na osobnoj iskaznici (eOI).

Ako će poslovni subjekt podnositi naloge SEPA izravnog terećenja u nekoj od banaka u Republici Hrvatskoj, za izdavanje SEPA Identifikatora primatelja je potrebno obratiti se banci u kojoj će podnositi naloge SEPA izravnog terećenja.

Osim putem Online servisa za predaju dokumentacije, Zahtjev za izdavanje SEPA Identifikatora primatelja je moguće podnijeti u poslovnici Fine na adresi Ulica grada Vukovara 70, Zagreb. Popunjeni Zahtjev potpisom ovjerava osoba ovlaštena za zastupanje poslovnog subjekta, koji ujedno treba podnijeti zahtjev. Fina će poslovnom subjektu izdati račun koji se može platiti odmah u poslovnici Fine, nakon čega će se poslovnom subjektu uručiti Potvrda o Identifikatoru primatelja.

Potvrdu o obavljenom plaćanju je potrebno dostaviti na e-mail adresu Fine s koje je zaprimljen račun za uslugu. Potvrdu o Identifikatoru primatelja Fina će poslovnom subjektu dostaviti na e-mail adresu kontakt osobe iz Zahtjeva za dodjelu SEPA Identifikatora primatelja.

Po zaprimanju ispravno popunjenog i potpisanog Zahtjeva, Fina će poslovnom subjektu na e-mail adresu kontakt osobe iz Zahtjeva dostaviti obavijest o plaćanju za uslugu izdavanja SEPA Identifikatora primatelja na iznos 5,20 EUR + PDV.

Zahtjev za izdavanje SEPA identifikatora   

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.