Preskoči na glavni sadržaj

"Iza nas je godina velikih promjena, a ispred daljnja digitalna transformacija"

U specijalnom godišnjaku Jutarnjeg lista "Top 1500 hrvatskih kompanija 2021." objavljenom u ponedjeljak 20. lipnja, prikazan je novi hrvatski gospodarski poredak, zvijezde domaće poslovne scene, sektorski lideri te kolumne i analize vodećih ljudi hrvatskih financija i biznisa, među kojima je i kolumna predsjednika Uprave Fine mr.sc. Dražena Čovića.

Predsjednik Uprave Financijske agencije u kolumni se osvrnuo na prošlu godinu, brojne uspjehe i projekte koje je Fina pokrenula i ostvarila te na buduće izazove. Kolumnu prenosimo u cijelosti:

Iza nas je godina velikih promjena, a ispred daljnja digitalna transformacija

Posljednje dvije godine naučile su nas važnim lekcijama – prije svega, da je ključ preživljavanja u konstantnoj prilagodbi promjenama, te da uvijek moramo biti spremni na sve moguće ishode.

Punih 12 godina trebalo je hrvatskoj ekonomiji da se u potpunosti oporavi od velike recesije 2008., pa smo s velikim veseljem dočekali podatak da je 2021. godine naše gospodarstvo ostvarilo dvostruko veću neto dobit u odnosu na prethodnu godinu odnosno da je bilo među najbrže rastućima u EU.

Unatoč žestokom udaru krize uzrokovane pandemijom, Hrvatska je napravila korak dalje na putu u eurozonu. Stoga, sasvim sigurno možemo ustvrditi da je iza nas godina velikih promjena.

Fina je u proteklom periodu također prošla kroz čitav niz promjena kojim nastoji ostvariti ciljeve zadane Strategijom digitalne transformacije. Ciljeve nastojimo ostvariti kroz transformaciju određenih stupova poslovanja, suvremenim IT-rješenjima, razvojem usluga usmjerenim na pružanje dobrog korisničkog iskustva te tome prilagođenim kanalima distribucije.

Jedna od najvećih transformacija u Fini je prelazak na agilan način poslovanja koji podrazumijeva promjenu organizacijske kulture i stvaranje poticajne radne okoline u kojoj rastu motivacija, efikasnost i zadovoljstvo zaposlenika. Cilj je ostvariti pozitivnu klimu u kojoj ćemo poticati zaposlenike na timski rad, samostalnost, kreativnost, odgovornost i razvoj vještina. Sve to bi trebalo omogućiti bolje korisničko iskustvo, povećanje konkurentnosti usluga i proizvoda, dugoročan poslovni rast i razvoj te bolju percepciju javnosti.

Osim promjena unutar same organizacije, prethodna godina je za Finu protekla u znaku pripremnih aktivnosti oko uvođenja eura, pa je većina naših internih resursa stavljena na raspolaganje za potrebe prilagodbe nacionalnih platnih sustava. Osim aktivnosti koje Fina provodi u sklopu Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom, omogućit ćemo i provođenje nacionalnih i prekograničnih euro instant platnih transakcija, što je infrastrukturno vrlo značajna nadogradnja postojećeg instant platnog sustava.

Navedenim prilagodbama platnih sustava nacionalna platna infrastruktura kontinuirano će nastaviti izvršavati sve međubankovne platne transakcije u euro valuti od 1. siječnja 2023. godine.

Fina se pokazala kao pouzdan partner državi i na strateškim projektima u okviru Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. (NPOO), kojeg je Vlada RH donijela s ciljem ublažavanja ekonomskih i društvenih posljedica pandemije. Ministarstvo financija i Fina su u okviru ovog plana uspostavili jedinstven sustav Fondovi EU – Portal eNPOO koji je namijenjen za zabilježbu, pohranu i obradu podataka nužnih za financijsko praćenje i praćenje provedbe projekata. Osim što ovaj sustav pojednostavljuje procese prijave projekata i praćenja projekata, konceptualno je dizajniran tako da može podržati i druge EU izvore financiranja.

Tijekom 2021. godine pokrenute su aktivnosti za uspostavu jedinstvene platforme za plaćanje obveznih naknada poslovnih subjekata, kao jedne od mjera iz Akcijskog plana Vlade RH za smanjenje administrativnog opterećenja gospodarstva za 2020. godinu. Fina će u suradnji s Ministarstvom gospodarstva i održivog razvoja razviti jedinstvenu platformu za plaćanje obveznih naknada poslovnih subjekata, kojom će se poduzetnicima omogućiti praćenje svojih obveza po određenim naknadama, kao i rokova za njihovo podmirenje.

Također, u partnerstvu s Ministarstvom rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike, Fina je pokrenula i ESF projekt „Unapređenje sustava kolektivnog pregovaranja i praćenja učinaka sklopljenih kolektivnih ugovora“, koji je prihvaćen i odobren za financiranje iz EU sredstava. Izvještajni sustav će osigurati podatke, izvještaje i simulacije odnosno pouzdane i efikasne pripreme parametara za pregovore i praćenje učinaka ugovora.

Za potrebe svojih poslovnih korisnika, Fina je osmislila brojna digitalna rješenja. Među njima je i jedinstvena Know Your Customer (KYC) platforma kojom se kreditnim i financijskim institucijama omogućava automatizacija operativnih procesa upravljanja podacima o klijentima, odnosno ispunjenja obveza provođenja mjera dubinske analize propisanih Zakonom o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma.

Nedavno smo uspostavili sustav videoidentifikacije fizičkih osoba koji će koristiti za potrebe izdavanja digitalnih certifikata te će ga kao uslugu ponuditi i na tržištu. Ova usluga je temeljni korak ka potpunoj digitalizaciji uslužnih procesa koji zahtijevaju fizičku identifikaciju korisnika, a zadovoljeni sigurnosni uvjeti jamče potpunu zaštitu procesa. Razvojem Fininog Virtualnog registracijskog ureda, kao nove usluge za udaljenu registraciju i virtualno ugovaranje Fininih usluga, našim korisnicima želimo omogućiti potpuno digitalno iskustvo, bez potrebe za fizičkim dolaskom u poslovnicu.

Fina nastavlja ostvarivati ključnu ulogu u području digitalizacije državne digitalne infrastrukture, u segmentu razvoja i održavanja nacionalnog identifikacijskog i autentikacijskog sustava (NIAS) putem kojeg se pristupa na više od 100 usluga na platformi eGrađani. Nove usluge ePristojbe, ePoslovanje i eOvlaštenja na toj platformi namijenjene su poduzetnicima, a nastale su s ciljem olakšavanja poslovanje kroz jačanje učinkovitosti javne uprave. Projekt doprinosi administrativnom rasterećenju poslovnih subjekata kroz elektroničku komunikaciju s javnom upravom, štedi njihovo vrijeme i novac te povećava dostupnost samih usluga.

Finina strateška orijentacija ostaje usmjerena prema ulaganju u mlade i lokalnu zajednicu. Unatrag tri godine pozicioniramo svoje centre tehnologije i znanja u sredinama u kojima postoje fakulteti informatike i računarstva, kako bismo privukli buduće eksperte dok još studiraju, ali i pomogli im da se zaposle u sredinama u kojima žive. Razvojem IT centara u manjim sredinama Hrvatske, u kojima su tehnički fakulteti, ujedno nastojimo biti partner akademskoj zajednici, a studentima omogućiti da se po završetku studija zaposle, te na taj način ostvariti svoju ulogu društveno odgovorne organizacije.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.