Blokada računa: Što znači i kako se može riješiti
Blokada računa može značajno utjecati na vaš svakodnevni život jer dio prihoda poput plaće, mirovine ili drugih primanja odlazi vjerovnicima. Raspoloživi iznos za trošenje postaje manji, a korištenje financijskih usluga otežano. Dugotrajna blokada može dovesti do nemogućnosti raspolaganja plaćom, akumuliranju kamata i troškova te čak i stečaja potrošača.
Mnogi građani prvi put saznaju da im je račun blokiran na blagajni ili bankomatu, kada sustav odbije transakciju. U nastavku objašnjavamo što je zapravo blokada računa, kada se događa, koje su vam mogućnosti na raspolaganju i kako deblokirati račun.
Kada dolazi do blokade računa
Blokada računa posljedica je pokrenutog ovršnog postupka na novčanim sredstvima – najčešće zbog neplaćenih računa, poreznih dugova, kazni ili sudskih presuda.
Važno je znati: blokada računa nije posljedica svake ovrhe. Ako na računu postoji dovoljno sredstava za pokriće duga, dug se prisilno naplaćuje, ali račun ostaje aktivan i dužnik može slobodno raspolagati ostatkom novca na računu. Međutim, ako novca nema dovoljno za naplatu ovrhe u cijelosti – račun se blokira.
Blokiran račun znači da dužnik ne može slobodno raspolagati novcem koji stiže na taj račun. Banka i Fina tada priljev sredstava usmjeravaju prema vjerovniku, sve dok dug ne bude u cijelosti namiren.
Iznimka su izuzeta (zaštićena) primanja, koja se mogu osigurati otvaranjem zaštićenog računa.
U slučaju blokade računa, blokirat će se svi vaši računi otvoreni u bilo kojoj banci sa sjedištem u Hrvatskoj, osim računa izuzetih od ovrhe.
Što možete učiniti ako vam je račun blokiran
Blokada nije nepromjenjivo stanje – postoji nekoliko konkretnih koraka koje možete poduzeti:
1. Provjera stanja duga
Prvi korak je provjera – koliko iznosi dug, tko je vjerovnik i na temelju koje isprave je pokrenuta ovrha. To možete učiniti besplatno putem servisa e-Dugovanja (e-Građani) ili osobno u bilo kojoj Fininoj poslovnici.
2. Otvaranje zaštićenog računa
Ako primate plaću, mirovinu ili druga zaštićena primanja (npr. alimentaciju, dječji doplatak), svakako otvorite zaštićeni račun. Tako ćete osigurati da ta sredstva ne budu ovršena. Zaštićeni račun također možete otvoriti besplatno putem servisa e-Dugovanja (e-Građani) ili osobno u svim Fininim poslovnicama.
3. Kontakt s vjerovnikom
Vrijedi pokušati dogovor s vjerovnikom – obročnu otplatu, odgodu ili čak djelomični otpis kamata. Dug je najbolje podmiriti izravnom uplatom na svoj (blokiran račun). U slučaju da dug uplatite izravno vjerovniku (ne na blokirani račun), tada vjerovnik treba povući osnovu za plaćanje iz Fine.
4. Korištenje pravnih sredstava
Ako smatrate da je ovrha neosnovana (zastara, pogrešan iznos, već plaćen dug), važno je znati da se prigovor radi zastare podnosi sudu, a ne Fini. Fina nema mogućnosti ni ovlasti utvrđivati zastaru, već jedino sud može svojom odlukom obustaviti ovrhu koju provodi Fina na vašim računima.
Kako deblokirati račun
Najbrži način za deblokadu računa je dobrovoljna uplata cijelog duga na isti račun koji je blokiran. Nakon uplate, Fina daje nalog banci da se sredstva zadrže 60 dana prije nego što ih proslijedi vjerovniku. Sredstva ostaju rezervirana 60 dana, osim kada se radi o potraživanjima iz poreznih odnosa, sudskih pristojbi i prekršajnih naloga.
No, dužnik može postupak ubrzati predajom pisane suglasnosti za prijenos zaplijenjenih sredstava prije isteka roka od 60 dana u Fini i tako deblokirati račun ranije.
Ovaj rok od 60 dana je zakonom određen kako bi dužnik imao vremena pokrenuti sudski postupak, u slučaju kada smatra da je naplata duga nezakonita.
Ako Fina u roku od 60 dana od kad joj je dostavljeno rješenje o ovrsi ne primi rješenje o odgodi ovrhe ili rješenje o ukidanju/obustavi ovrhe, naložit će banci prijenos zaplijenjenog iznosa vjerovniku.
Druga mogućnost je izravna otplata dugovanja vjerovniku – u tom slučaju važno je da vjerovnik Fini dostavi povlačenje osnove za plaćanje. Bez tog koraka, Fina i dalje vodi postupak naplate, čak i ako je dug već plaćen.
Kada Fina samostalno prestaje provoditi ovrhu
U određenim slučajevima, Fina samostalno prestaje s provedbom ovrhe nad dužnikom (fizičkom osobom) i deblokira račun, uz obvezno ispunjena sljedeća dva uvjeta:
- Dug se nije naplatio u roku od tri godine (od primitka osnove za plaćanje u Fini)
- U posljednjih šest mjeseci nije bilo nikakvih uplata po računu
Međutim, ova mogućnost ne vrijedi za sva potraživanja pa se ne primjenjuje npr. na ovrhe za uzdržavanje djece, buduće nedospjele rate te na mjere osiguranja u kaznenom postupku.
Ipak, ovdje treba biti oprezan jer vjerovnik može Fini dostaviti novi zahtjev za naplatu ovrhe te će se u tom slučaju računi ponovno blokirati ako nema dovoljno sredstava za naplatu cijelog duga.
Može li do deblokade doći u stečaju potrošača
U okviru stečaja potrošača postoje dva postupka: redovni stečaj potrošača i jednostavni postupak stečaja potrošača.
U oba slučaja, nakon što sud donese rješenje o otvaranju postupka, Fina će prestati provoditi ovrhu do daljnje odluke suda.
Kada se račun deblokira
Račun se deblokira tek kada u Očevidniku više nema nenaplaćenih osnova za plaćanje, bilo da su:
- U cijelosti naplaćene
- Povučene od strane vjerovnika
- Obustavljene rješenjem suda
- Stečeni zakonski uvjeti za prestanak daljnje naplate ovrhe
Zaključak
Unatoč blokadi računa, važno je znati da rješenje postoji. Već prvi korak, razumijevanje razloga blokade, čini situaciju jasnijom i lakšom za rješavanje. Ako trenutno nije moguće podmiriti dug, možete zaštititi dio sredstava potrebnih za osnovne životne troškove putem zaštićenog računa. Pokušajte dogovoriti otplatu duga u ratama koje su prihvatljive i vama i vjerovniku. Najvažnije je reagirati na vrijeme – ranije rješenje znači manje troškove i brži put do deblokade.


