"Financijska pismenost je preduvjet za bolje upravljanje novcem"
Na prvoj konferenciji o financijskoj pismenosti Toni Milun, okupilo se više od 700 sudionika, a zaključena je besplatnim panelom na temu "Kako se riješiti ovrhe?" na kojemu su vodeći stručnjaci podijelili svoja znanja i iskustva
O temi "Kako se riješiti ovrhe?" u sklopu konferencije o financijskoj pismenosti Toni Milun, u četvrtak 15. rujna, razgovarali su su Vinka Ilak, članica Uprave Fine i jedna od vodećih stručnjakinja za ovršno i stečajno pravo, Igor Škrgatić, predsjednik Udruge za financijsku inkluziju Padobran, Barbara Cerinski, direktorica Eos Matrix i Petar Petrić, osnivač i partner u Petrić & Kajić, odvjetničkom društvu te ovlašteni izmiritelj i član Hrvatske udruge za mirenje.
Moderator je bio Srđan Šimac, sudac Visokog trgovačkog suda RH i predsjednik Hrvatske udruge za medijaciju koji je na samom početku istaknuo da je cilj panela bolje razumjeti i vjerovnike i ovršenike te da je važno da zakonodavac vodi računa o dostojanstvu obje strane.
Članica Uprave Fine Vinka Ilak objasnila je što je ovrha, kako, kada i pod kojim uvjetima do nje dolazi te kakvo je stanje posljednjih godina.
- Broj ovršenika se kontinuirano smanjuje. I nakon korone bilježimo dugoročni pad ovršenika. Dobar dio ovršenika je podigao svijest o plaćanju dugova, a dio ovršenika nije u tom položaju i svijest o dugu im neće puno pomoći. Podaci o dugu mogu se dobiti vrlo jednostavno u Fini i preko e-Građana i od toga ne treba bježati - objasnila je Vinka Ilak i ukazala na mogućnost otvaranja zaštićenog računa kako bi se dio primanja zaštitio od ovrhe.
Igor Škrgatić govorio je na koji način Udruga Padobran pomaže građanima, koje oblike savjetovanja nude te mogućnost reprogramiranja duga koji nastoje dogovoriti s vjerovnicima.
Kako rade agencije za naplatu potraživanja objasnila je direktorica Eox Matrixa Barbara Cerinski te istaknula da je o promjeni vjerovnika potrebno obavijestiti dužnika no da nije potrebna suglasnost da se potraživanje prenese s vjerovnika 1 na vjerovnika 2.
- Trudimo se raditi naplatu u predovršnoj fazi. No s dobrim brojem dužnika ne uspijemo stupiti u kontakt zbog prijavljene stare adrese. Ukoliko uspijemo s njim stupiti u kontakt, mi ćemo pokušati dogovoriti plan otplate - dodala je direktorica Cerinski.
Odvjetnik Petar Petrić iz dugogodišnjeg iskustva tvrdi da je sporazumno rješenje uvijek najbolje, ali da situacija ni u drugim zemljama nije bajna.
- Većina dužnika nije namjerno u položaju dužnika. U Njemačkoj je svaki sedmi mladi čovjek prezadužen. Na prvom mjestu po uzrocima su gubitak posla, razvod braka ili smrt bračnog partnera - ukazao je te istaknuo da je u slučaju duga iznimno važno da obje strane ostanu u odnosu i da ne završe u ovrsi.
Na pitanje moderatora kako uopće ne doći u ovrhu članica Uprave Fine Vinka Ilak istaknula je:
- Pošto živimo u digitalnom dobu, postoji veliki broj digitalnih, komunikacijskih alata koji vam mogu pomoći da vodite računa o svojoj potrošnji. Možda niste ni svjesni na što trošite novce. Ako dođete u fazu prezaduženosti, bolje je nazvati vjerovnika i pokušati se dogovoriti. Ako već i jeste u ovrsi, nemojte se prepustiti pasivnosti i malodušnosti. Preko e-Građana možete uvijek pratiti prema kojem vjerovniku je otišlo koliko naknada. Prvi korak je da se osvijestite i pratite svoje stanje. Krajnja opcija je stečaj potrošača. To je krajnje rješenje, ali ujedno i novi početak.
- Čitajte što potpisujete - preventivno. Mnogi potpišu desetke stranica kredita, a da ne znaju što piše. Rješavajte financijske probleme u začetku, prije nego eskaliraju - zaključio je Igor Škrgatić.
Cijelu snimku panela možete pogledati OVDJE.
Fotografije: DOKU FILMS