Preskoči na glavni sadržaj

Odgovori na vaša najčešća pitanja

Ugovaranje usluge Fina e-Račun

  • za rad putem web aplikacije: digitalni certifikat na Fina kriptouređaju (USB sticku) ili CoBranding kartici (tokenu) banke s kojom Fina ima ugovorenu suradnju za izdavanje certifikata
  • za integraciju s računovodstvenim programom: aplikacijski certifikat

Također, za korištenje web aplikacije, možete koristiti certifikat koji već koristite za neki od sljedećih servisa: Registar godišnjih financijskih izvještaja, e-Regos, Fina WEB BON, Fina e-Plaćanje, Registar koncesija, Fina Info.BIZ, Fina Web e-Potpis, e-Račun za državu, e-Dugovanja, e-Dražba, e-Mirovinsko, e-Porezna, e-Zdravstveno, e-Carina i drugi.

Za ishođenje poslovnih certifikata na Fina kriptouređaju, potrebno je ispuniti i dostaviti, putem Online servisa za predaju dokumentacije ili u Fininu poslovnicu, sljedeće:

  • Zahtjev za izdavanje poslovnog digitalnog certifikata - 1 primjerak
  • Ugovor o obavljanju usluga certificiranja za poslovne subjekte - 3 primjerka
  • Priložiti presliku osobne iskaznice osobe koja će biti skrbnik certifikata

Za ugovaranje usluge Fina e-Račun i ishođenje certifikata na Fina kriptouređaju pratite ovaj vodič.

Za ishođenje aplikacijskog certifikata, potrebno je ispuniti i dostaviti, putem Online servisa za predaju dokumentacije ili u Fininu poslovnicu, sljedeće:

  • Zahtjev za izdavanje aplikacijskog certifikata - 1 primjerak
  • Ugovor o obavljanju usluga certificiranja za poslovne subjekte – aplikacijski certifikati - 2 primjerka
  • Priložiti presliku osobne iskaznice osobe koja će biti skrbnik certifikata

Za ugovaranje usluge Fina e-Račun i ishođenje aplikacijskog certifikata pratite ovaj vodič.

Prilikom ispunjavanja pristupnice za ugovaranje servisa Fine e-Račun potrebno je sljedeće:

  • pod točkom 3 trebate označiti odabirete li rad u web aplikaciji ili želite integraciju s računovodstvenim programom (ERP)
  • pod točkom 4 trebate odabrati koja prava dodjeljujete korisniku

Pristupnicu možete predati u najbližu Fininu poslovnicu ili putem Online servisa za predaju dokumentacije.

Za slanje e-računa preporučujemo označiti prava “Unos” i „Potpis i slanje“, a za zaprimanje e-računa „Pregled i prihvat“ te „Slanje obavijesti o plaćanju“.

Da, možete – ako su certifikati izdani u banci koja ima ugovorenu suradnju s Finom. U tom slučaju, sve informacije o korištenju servisa Fina e-Račun, kao i postupak registracije, dobivate i obavljate u nadležnoj banci.

Banke koje imaju ugovorenu suradnju s Finom:

  • Zagrebačka banka d.d.
  • Privredna banka Zagreb d.d.
  • Raiffeisenbank Austria d.d.
  • Slatinska banka d.d. (korisnici Slatinske banke registraciju na servis Fina e-Račun mogu obaviti u bilo kojoj Fininoj poslovnici)

Da, može. Ako tvrtka ima više poslovnih jedinica (organizacijskih jedinica unutar istog OIB-a) koje samostalno primaju i šalju e-račune, moguće ih je zasebno registrirati za korištenje servisa Fina e-Račun.

Kako registrirati poslovnu jedinicu:

Napomena: Za svaku poslovnu jedinicu i za svaki certifikat korisnika potrebno je dodijeliti prava predajom pristupnice za servis Fina e-Račun.

Da. Na servis može biti prijavljeno više korisnika unutar jednog poslovnog subjekta. Za svakog novog korisnika potrebno je ispuniti pristupnicu kako bi se korisniku dodijelila prava te korisnici moraju posjedovati certifikat na koji se dodjeljuju prava. 

Da, knjigovodstveni servis može istodobno koristiti Fina e-Račun za sebe i u ime i za račun tvrtki koje su ga za to ovlastile.

U tom slučaju potrebno je:

Da, mogu. U tom slučaju vlasnik poslovnog subjekta treba:

  • Ispuniti i predati pristupnicu za Fina e-Račun, kako bi koristio servis u svoje ime 
  • Ispuniti i predati punomoć kojom omogućava knjigovodstvenom servisu korištenje Fina e-Računa u ime i za račun njegovog poslovnog subjekta
     

Za pristup je potrebno:

  • Imati poslovni certifikat izdan od banke s kojom Fina ima ugovorenu suradnju
  • Registrirati se na servis u nadležnoj banci (osim korisnika Slatinske banke)
  • Za sve detalje, kontaktirati svog bankovnog referenta

Banke s kojima Fina ima ugovorenu suradnju su:

  • Zagrebačka banka d.d. 
  • Privredna banka Zagreb d.d.
  • Raiffeisen banka
  • Slatinska banka

Napomena: Korisnici CoBranding kartice/tokena Slatinske banke mogu registraciju na Fina e-Račun obaviti u bilo kojoj poslovnici Fine.

Popis korisnika dostupan je u Javnom registru servisa e-Račun.

U registru su navedeni:

  • poslovni subjekti i obveznici javne nabave
  • njihove poslovne organizacijske jedinice koje mogu samostalno primati i/ili izdavati e-račune
  • korisnici servisa Fina e-Račun i e-Račun za državu
  • korisnici servisa ostalih informacijskih posrednika
  • izdavatelji e-računa na centralnoj platformi

Rad s Fina e-Računom

Za razmjenu e-računa putem računovodstvenog programa (ERP-a) potrebno je integrirati ERP sustav sa servisom Fina e-Račun.

Preduvjeti za razmjenu su:

  • Web servis koji razmjenjuje podatke prema standardnoj XML shemi
  • Aplikacijski certifikat za elektroničko potpisivanje e-računa
  • SSL (poslužiteljski) certifikat za uspostavu sigurne veze
  • Razmjena informacija o mrežnim produkcijskim podešavanjima između Fine i korisnika

Integraciju provodi sistem integrator korisnika, odnosno tvrtka koja je zadužena za razvoj i održavanje vašeg računovodstvenog programa (ERP-a).

Fina osigurava besplatnu tehničku podršku koja uključuje: 

  • Detaljnu tehničku specifikaciju za razmjenu podataka sa servisom Fina e-Račun
  • Konzultacije i pojašnjenja tijekom procesa integracije
  • Podršku za provođenje testiranja

Ne. Vašim e-računima mogu pristupiti isključivo ovlaštene osobe kojima ste dodijelili prava za korištenje servisa. Razmjena putem servisa Fina e-Račun odvija se u sigurnom okruženju te u skladu s najvišim standardima zaštite podataka. 

Ne mora. Unos i potpisivanje e-računa mogu obavljati različite osobe:

  •  Jedna osoba može imati pravo unosa i pripreme e-računa
  • Druga osoba može imati pravo potpisa i slanja prethodno pripremljenih e-računa

Na taj način moguće je raspodijeliti odgovornosti među korisnicima sustava prema internim pravilima poslovanja. 

Autentičnost i pravna valjanost e-računa osigurane su zahvaljujući sljedećim elementima koji se pohranjuju uz svaki e-račun:

  • Elektronički potpis – potvrđuje identitet pošiljatelja
  • Vremenski žig – potvrđuje točan trenutak kada je e-račun potpisan

Oba elementa se čuvaju u elektroničkoj arhivi, čime se osigurava dokaziva pravna valjanost e-računa i nakon više godina odnosno za cijelo vrijeme pohrane e-računa. 

Nakon što uspješno pošaljete e-račun, sustav automatski generira i šalje potvrdu o zaprimanju. 

Nakon što primatelj zaprimi e-račun, ima nekoliko mogućnosti: 

  • Prihvatiti e-račun – u tom slučaju automatski se šalje obavijest o prihvaćanju, koju ćete odmah zaprimiti putem sustava
  • Odbiti e-račun – primjerice, zbog netočnih podataka
  • Vratiti e-račun – ako je poslan na pogrešnu poslovnu/organizacijsku jedinicu

Svaka od navedenih radnji primatelja rezultira odgovarajućom povratnom informacijom koju možete pratiti u sustavu.

Informacija o plaćanju ovisi o načinu na koji je e-račun podmiren:

  • Ako je e-račun plaćen putem internetskog bankarstva banke s kojom Fina ima ugovor, sustav automatski šalje obavijest o plaćanju, u trenutku kad je transakcija izvršena
  • Ako je e-račun plaćen putem drugog kanala (npr. uplatom u banci, mobilnim bankarstvom ili na šalteru), primatelj ručno šalje obavijest o potpunom ili djelomičnom plaćanju e-računa

U oba slučaja, korisnik dobiva povratnu informaciju o statusu plaćanja kroz sustav.
Napomena: slanje povratnog statusa od strane primatelja o plaćenom računu, je dobrovoljni status koji može i ne mora biti poslan.

Da. Sustav automatski pohranjuje sve e-račune razmijenjene kroz servis i čuva ih u izvornom, strukturiranom elektroničkom obliku, u skladu s rokovima i načinom propisanim zakonom. Korisnicima je omogućen uvid u kratkoročnu arhivu e-računa tekuće i do 30.04. iduće godine. Za sve koji žele osigurati dugoročnu pohranu svih svojih e-računa, potrebno je ugovoriti uslugu Fina e-Arhiv.

Svim korisnicima koji uz Fina e-Račun ugovore i servis Fina e-Arhiv, svi e-računi i prilozi razmijenjeni kroz Fina e-Račun automatski se dugoročno pohranjuju u izvornom elektroničkom obliku, sukladno važećim propisima. Arhiva je korisnicima dostupna cijelo vrijeme trajanja pohrane, na način i pod uvjetima utvrđenim ugovorom. 

Svi e-računi automatski se pohranjuju u servisu Fina e-Arhiv. Ako nemate ugovorenu uslugu, e-račune iz dugoročne arhive možete dobiti predajom zahtjeva u bilo kojoj Fininoj poslovnici ili slanjem upita na e-racun@fina.hr

Status “Zaprimljen” znači da je e-račun uspješno dostavljen u sustav i da je prošao provjeru ispravnosti, odnosno usklađenosti sa standardom EN 16931. 

Status “Potvrđeno zaprimanje” znači da je e-račun uspješno dostavljen u sustav, proslijeđen u ulazni pretinac primatelja te da je primatelj pregledom dokumenta potvrdio njegovo zaprimanje. 

Status „Prihvaćen“ znači da je e-račun uspješno zaprimljen u sustav, proslijeđen u ulazni pretinac primatelja te da je primatelj dokument pregledao i prihvatio. 

Status “Odbijen” znači da je e-račun uspješno zaprimljen u sustav, proslijeđen u ulazni pretinac primatelja te da ga je primatelj pregledao, odbio i naveo razlog odbijanja. 

Ako primatelj ima registrirano više poslovnih ili organizacijskih jedinica za zaprimanje e-računa, a pošiljatelj ga pošalje na pogrešnu, primatelj ovim statusom obavještava da dokument treba ponovno poslati na ispravnu jedinicu. Time je pošiljatelju omogućeno da isti broj dokumenta pošalje ponovno unutar iste kalendarske godine. 

E-račun dobiva status „Potvrđeno zaprimanje“ kada ga primatelj prvi put otvori. Ako je e-račun uspješno poslan, ali ga primatelj još nije pregledao, njegov status ostaje „Zaprimljen“. 

Web aplikaciju Fina e-Račun moguće je koristiti isključivo na računalima s operacijskim sustavom Microsoft Windows 7 ili novijim, što je propisano u Općim uvjetima korištenja dostupnima na web stranici Fine. Ako vam se preglednik zatvori nakon unosa PIN-a, provjerite postavke preglednika i isključite opciju „pop-up blocker“. 

Ugovaranje paketa Fina e-Račun PLUS

Ne, servis e-Račun za državu nije dio paketa Fina e-Račun PLUS.

Svaki poslovni subjekt može ugovoriti samo jedan cjenovni paket ili jednu pojedinačnu uslugu.

Postojeći korisnici nastavljaju s plaćanjem prema dosadašnjem modelu, osim ako odluče ugovoriti cjenovni paket.

Opunomoćenik može ugovoriti jedan cjenovni paket koji može koristiti za sebe i/ili za poslovne subjekte koji su ga opunomoćili. Opunomoćitelj može dodatno ugovoriti paket za sebe.

Da, uz paket se opunomoćeniku dodatno naplaćuje 0,93 EUR + PDV za svaki dodatni poslovni subjekt za koji ostvaruje prava pristupa Fina e-Računu ili Fina e-Arhivu.

Dodatna prava pristupa izvan onih koja su obuhvaćena paketom naplaćuju se 0,93 EUR + PDV po certifikatu za Fina e-Račun i Fina e-Arhiv i 1,00 EUR + PDV za Fina Faktoring platformu.

Slanje e-računa izvan količine predviđene paketom dodatno se naplaćuje 0,30 EUR + PDV po e-računu.

Arhiviranje e-računa izvan količine predviđene paketom obračunava se prema razredima naplate za arhiviranje e-računa, sukladno Cjeniku za servis Fina e-Arhiv. Pohrana ostale dokumentacije koja se naplaćuje po podatkovnom prostoru (GB) nije uključena u paket, već paket uključuje samo tekuće arhiviranje ulaznih i izlaznih računa.

Ne, slanje e-računa putem PEPPOL-a dodatno se naplaćuje 1,06 EUR + PDV po e-računu.

Paket se ugovara na 24 mjeseca i vrijedi od 1. dana u mjesecu u kojem je ugovoren (npr. ako je ugovoren 15.03.2025., vrijedi od 01.03.2025. do 01.03.2027.).

Paket ostaje aktivan dok ga korisnik ne otkaže. Gašenje prava na certifikatima ne deaktivira paket.

Također, moguća je promjena iz višeg u niži paket, uz plaćanje fiksne naknade od 25,00 EUR + PDV. Novi ugovor traje 24 mjeseca.

Da, uz plaćanje izlazne naknade koja iznosi polovicu ukupnog iznosa preostalih mjesečnih naknada za paket do isteka ugovora. U zadnju redovnu naplatu uključuje se cijeli mjesec u kojem je paket otkazan. 

Korištenje m-Računa u mobilnoj aplikaciji m-Fina

Modul m-Račun je modul unutar mobilne aplikacije m-Fina koji korisnicima omogućuje:

  • Uvid u Javni registar servisa e-Račun
  • Pregled ulaznih i izlaznih računa
  • Promjenu statusa računa (npr. označavanje računa kao prihvaćenog ili odbijenog).

Mobilnu aplikaciju mFina s ugrađenim modulom m-Račun možete preuzeti putem Google Playa (za Android uređaje) ili App Storea (za iOS uređaje). Nakon što instalirate besplatnu aplikaciju m-Fina, modul m-Račun možete pronaći unutar izbornika ePoslovanje.

Modul m-Račun mogu koristiti:

  • Korisnici web aplikacije Fina e-Račun
  • Korisnici s punomoći – ako ste Fini dali punomoć, u poslovnici Fine možete zatražiti aktivacijski ključ
  • Korisnici koji uslugu koriste putem knjigovodstvenog servisa – u tom slučaju knjigovodstveni servis može za vas generirati autorizacijski ključ kroz web aplikaciju Fina e-Račun

Autorizacijski ključ možete dobiti na sljedeće načine:

  • Ako ste korisnik web aplikacije Fina e-Račun – ključ možete samostalno preuzeti unutar same aplikacije
  • Ako ste Fini dali punomoć – ključ možete zatražiti u poslovnici Fine
  • Ako ste punomoć dali knjigovodstvenom servisu – zatražite od njega da vam pošalje autorizacijski ključ (knjigovodstveni servis mora imati pristup web aplikaciji Fina e-Račun kako bi mogao generirati ključ)

U svim slučajevima, za aktivaciju modula m-Račun potrebno je preuzeti aplikaciju m-Fina i unijeti dobiveni autorizacijski ključ.

Autorizacijski ključ će se poslati na e-mail adresu:

  • Koju ste naveli u punomoći kojom ste Fini dali ovlast za slanje e-računa
  • Koju ste dali svom knjigovodstvenom servisu kao njegov klijent (opunomoćitelj)  - u slučaju kada se ključ šalje temeljem punomoći danoj knjigovodstvenom servisu

Kako bi Fina mogla generirati i poslati autorizacijski ključ na vašu e-mail adresu, potrebno je u obrascu Punomoći za korištenje servisa Fina e-Račun i Fina e-Arhiv:

  • Označiti polje „Zaprimanje e-računa putem mobilne aplikacije m-Fina (m-Račun)”
  • Navesti e-mail adresu na koju će Fina poslati autorizacijski ključ za m-Račun

Da, potrebno je ponovno predati Punomoć kako biste naveli svoju e-mail adresu na koju ćemo vam poslati autorizacijski ključ za m-Račun.

Modul m-Račun omogućuje primanje, pregled i promjenu statusa računa putem mobilnog uređaja.

Ne, digitalni certifikat nije potreban.

Autorizacijski ključ poslan na vaš e-mail potrebno je aktivirati unutar 60 minuta od zaprimanja. Ako ga ne aktivirate u tom roku, možete u bilo kojoj Fininoj poslovnici zatražiti izdavanje novog autorizacijskog ključa. Izdavanje novog ključa se ne naplaćuje.

Ako promijenite mobilni uređaj, potrebno je ponovno preuzeti aplikaciju m-Fina na novi uređaj i zatražiti slanje novog autorizacijskog ključa. Izdavanje novog ključa se ne naplaćuje.

Da, korisnik može preuzeti i pohraniti PDF e-računa koji sadrži XML datoteku i sve priložene dokumente.

Da, svi računi koje zaprimite putem m-Računa automatski se pohranjuju u servisu Fina e-Arhiv. Korisnici koji dodatno ugovore uslugu Fina e-Arhiv dobivaju pristup svim svojim dugotrajno pohranjenim e-računima.

Ako klijent koristi Fina e-Račun web aplikaciju, može samostalno zaprimati, pregledavati,  prihvaćati ili odbijati ulazne e-račune te izrađivati i slati izlazne e-račune svojim poslovnim partnerima. Za korištenje aplikacije potreban je certifikat na Fina kriptouređaju (USB stick) kojim se dodjeljuju prava pristupa za njegovu tvrtku. Sve radnje koje klijent napravi automatski su vidljive i njegovom knjigovođi, što omogućuje jasnu podjelu odgovornosti, transparentnost te smanjuje potrebu za čestom koordinacijom.

Ako knjigovodstveni servis koristi samo svoj računovodstveni program, bez pristupa Fina e-Račun web aplikaciji, tada klijent nema mogućnost samostalno prihvaćati ili odbijati svoje račune prije nego ih knjigovodstveni servis može obraditi.

U tom slučaju postoje tri opcije:

  • Knjigovođa može zatražiti pristup Fina e-Račun web aplikaciji putem koje generira autorizacijski ključ za mobilnu aplikaciju m-Fina. Putem ove aplikacije knjigovođa može generirati autorizacijske ključeve za svakog klijenta zasebno i time im omogućiti mobilni pristup njihovim računima. Preduvjet je knjigovodstveni servis ima certifikat na Fina kriptouređaju (USB stick).
  • Klijent može zatražiti pristup Fina e-Račun web aplikaciji te unutar aplikacije mijenjati statuse svojih ulaznih računa. Preduvjet je da klijent ima certifikat na Fina kriptouređaju (USB stick).
  • Klijent može zatražiti pristup Fina e-Račun web aplikaciji putem koje generira autorizacijski ključ za mobilnu aplikaciju m-Fina za registraciju unutar mobilne aplikacije m-Fina te dobiva mogućnost promjene statusa zaprimljenih računa. Preduvjet je da klijent ima certifikat na Fina kriptouređaju (USB stick).
  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.